Alfisti Turkey
Alfisti Turkey

Gönderen Konu: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri  (Okunma sayısı 4299 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« : 29 Kasım 2013, 23:35:40 »
Arkadaşlar özellikle kış aylarının gelmesiyle birlikte motorlarımızın soğuk ve verimsiz çalışması konusunda birkaç başlıkta ayrı ayrı açıklamak zorunda kaldım.
Soğutma sistemi ile ilgili olarak detayları bu başlıkta toplama niyetindeyim.
Bazı modellerde farklı uygulamalar olsada ben bu anlatımımda yaygın olarak kullanılan Twin Spark motorlu araçları örnek alacağım ve resimleri bu modelden ekleyemeye çalışacağım. Aklıma gelen farklılıklara da yeri geldiği zaman ayrıca değineceğim.

Soğutma sisteminin amacı : Motorun dizayn kriteri olan 90 derece sıcaklığa erişmesini ve bu sıcaklıkta sabit kalmasını sağlamaktır.

Sistem genel işleyişi :
Sistem üzerinde haraketini triger kayışı üzerinden alan bir devirdaim pompası bulunmaktaıdır. Genelde bu pompanın her iki triger kayışı değişiminde 1 kere değiştirilmesi önerilir. Daha önce ne zaman değiştiği konusunda bir fikir sahibi değilseniz ilk triger kayışı değişimine bu parçayıda değiştirmenizi öneririm. Çünkü hem sonradan değişimi işçilik açısından oldukça maliyetli hem de parça fiyatı oldukça ucuzdur (en son hatırladığım 80 TL) Bunun yanında takılı kalması, haraketli kısımlarının oksidasyon sonucu kazıklaması triger kayışının kopabilmesine sebeiyet vermektedir. Bunun sonucunda neler olabileceğini uzun uzun anlatmıyorum, tahmin etmek çok güç değil. Devirdaim pompasının sistemde bulunma amacı radyatör hattı ile motor bloğu arasındaki suyun sürkilasyonunu sağlamaktır.

Resimde TS motor üzerinde ki pompayı görebilirsiniz.


Soğutma işlemini asıl sağlayan ise sistemde dolaşan sıvıdır. Bu sıvı ideal şartlarda %50 saf su %50 antifrizden oluşmalıdır. 1.6, 1.8 ya da 2.0 Twin Spark motorların toplam soğutma suyu hacmi 6.9 litredir. Bunun dışında kalan boxer, V6 vs.. gibi motorların farklı hacimleri vardır. Birçok farklı görüş olsa da, her bir usta ayrı bir çeşit tercih edip bunu ilave etsede... Makbul olanı kırmızı, organik diye tabir edilen antifrizdir. Antifriz konusu ayrı bir tartışma konusu olduğu için burada üzerinde çok fazla durmuyorum.
Yine servislere gittiğimizde görmüşsünüzdür. Genel olarak ilave edilen suyu musluk suyundan dolduruyorlar. Bu dorğu bir uygulama değil. Çünkü musluk suyunun içinde motorlarımızın hiç ihtiyacı olmayan hatta motora zararı olan kireç vs.. gibi zararlı maddelere vardır. Bunun başlıca zararı çabuk bozulan devirdaim, termostat, aşınan radyatör olarak gösterilebilir. İçine ilave edilen antifriz bu zararları büyük ölçüde elimine etsede benim tavsiyem ustamızdan saf su koymasını rica edelim. Litresi 50 kuruş gibi bir fiyata satılıyor. Muhtemeln su meselesi yüzünden kısa vadede bir zarar görmeyiz ancak 100 binerce km dayanan motorlarda bunun etkisi uzun dönemde oluyor.

Sistemde oluşan basınç ve sıcaklık değişimi sonucu oluşacak hacim dalgalanmalarını absorbe etmek için bir genleşme tankı mevcuttur. Çalışma mantığı açısından sistemin en yukarıda kalan parçasıdır. Motoru açtığınızda Twin Spark motorlarda sağ üst köşeye yakın durduğunu görebilirsiniz. Bazı modeller üzerinde ki basınç kontrollü kapak sayesinde sistemde ki fazla basınçlı havayı bu kapaktan dışarı atarlar. Twin Spark motorların genleşme depoları basınca duyarlı olmayan kapaklarla donatılmıştır.
Aşağıda kırmızı ile işaretlediğim parça genleşme tankıdır.



Radyatör, Radyatör Fanı, Röleleri ve Fan Kademeleri.

Sistem üzerinde ısınan sıvının soğutulmasını sağlayan asıl parça radyatördür. Petekli yapısı sayesinde içindenki kanallardan geçen su, bu kanalların dış çeperine temas eden hava sayesinde soğuyacaktır. Hava teması araç haraket halindeyken doğal yollardan olacaktır. Çünkü radyatör aracın en önünde bulunuyor ve aracın haraketinden dolayı oluşacak hava akımı radyatör üzerinden geçiyor.
Doğal hava sürkilasyonunun yetmediği durumlarda radyatör fanı devreye girer. Örneğin sıkışık trafikte aracın ön tarafında neredeyse hiç hava akımı yoktur. Radyatör fanı bir DC motordur. Yani her iki yönede dönmeside mümkündür. Üzerinde aküden gelen artı ve eksi voltajlar vardır. (Bu voltaj direkt olarak tatbik edilmez, bir röle ve direnç sistemi ve bu sisteme kumada eden ECU üzerinden komut alır. Konunun ilerleyen kısmında daha fazla detay vereceğim bunun hakkında.) Radyatör fanının normal dönüş yönü havayı aracın ön ızgarasından çekip, radyatör üzerinden geçirdikten sonra egzoz manifoldu tarafına basması şeklindedir. Radyatör fanına ait soket normalde tek türlü olarak takılabilir. Ancak bazı eski modellerde bu soket kırılmış olduğu için direkt bağlama yoluna gidildiğini gördüm. Eğer + ve - uçlar ters bağlanırsa fan aksi yöne dönecektir. Bu ise tam bir felaket demektir. Yani yaklaşık 800 derece sıcaklığa ulaşan egzoz manifoldu üzerinden çektiği havayı radyatör üzerinden aracın dışına basacaktır. Radyatör üzerinden geçen bu korkunç sıcaklıktaki hava aracın dakikalar  içinde conta yakmasına varacak sıcaklıklara sebep olur. Çünkü sıcaklık arttıkça ECU fan'ın daha yüksek kademede çalışmasını isteyecek. 2. kademede çalışan fan daha fazla sıcak havayı radyatöre gönderecek ve felaketin oluşmasına da hız kazandıracak. Kısacası kesinlikle bu soket üzerinde bir işlem varsa bu hususa ekstra özen gösterilmesini tavsiye ederim (isim vermek istemiyorum ama bu fanın sadece tek yöne dönebileceğini idda eden ustalar var)
Aşağıda basitçe radyatörü görebilirsiniz.


Radyatör fanı, kliması olmayan modellerde tek, kliması olan modellerde çift kademelidir. Ben çift kademeli olan yapıdan bahsedeceğim.
Fanın ihtiyaç duyduğu elektrik akünün hemen önünde yer alan 3 adet sigorta sayesinde iletilir. Fanın çalışması için gerekli emri ECU verir. ECU'ya sıcaklık sinyali termostat üzerindeki sensörden gelir. Radyatör üzerinde başka bir sicaklık sensörü yoktur. Bu yüzden ECU radyatörün değil motor tarafının sıcaklığını baz alır.
Her iki fan kademesi için fanın DC motoruna uygulanan voltaj aynıdır. Sadece 1. kademe için farklılık, sistemde 0,3Ω'luk bir direnç vardır. Böylece fana giden voltajın bir kısmı direnç üstleneceği için fan daha düşük devirde çalışır. 1. kademe klima kompresörü devrede olduğu her an çalışır. Bu radyatördeki ısıdan bağımsızdır. Asıl çalışma amacı klima radyatörünün soğutulmasıdır.
2. kademede ise fan doğrurdan direçsiz devre üzerinden besleneceği için daha hızlı devirde dönecektir. Bu çift devre mantığı ile en kötü bir kademenin çalışması sağlanmıştır. Olası hararet problemlerininde önüne geçilmiştir.
Forumda bazen araçlarımızın sıcaklık değerlerinden bahsederken 100 dereceye ulaşıp sonra aşağı düşmelerden konuşuyoruz. Bunun en potansiyel sebebi 1. fan kademesinin çalışmamasıdır.
Sıcaklık yaklaşık 90 dereceye ulaştığında 1. fan kademesi çalışır ve radyatör içindeki sıvıyı soğutur.  Eğer 1. fan kademesi sigortası arızalı ise veya radyatör üzerindeki direnç arızalı ise ya da en kötü ihtimalle devirdaim pompası motoru soğutacak kadar suyun sürkilasyonunu sağlayamıyor ise 2. kademe fan 100 derece civarında devreye girecektir.
Yurtdışı forumlardan okuduğum kadarı ile oradaki kullanıcılar 1. kademe fan arızasından dolayı 100 dereceleri görmeye başladıkları zaman genelde (1. fan kademe sigortası sağlamsa) bu direnç dediğim parçayı bir kablo fasıtasıyla bypass ediyorlar. Böylece ECU, 90 derecede 1. kademe fan'ı çalıştırma emri gönderdiğinde yine fan çalışıyor ama bu sefer devrede bir direnç olmadığı için hızlı çalışıyor ve görevini yerine getiriyor.
Fan sigortalarını aşağıda görebilirsiniz. Amper değerlerini ezbere hatırlamıyorum ama üstlerinde yazıyordur. 147, GT gibi modellerde bu sigortaların hangisinin ne olduğu siyah kapağın tersinde yazar.


1. kademe fan direnci (fan müşiri)



V6 motora sahip, çift fanlı motorlarda bu direçten iki tane varıdır. Genelde dirençlerden birisi arızalanırsa fanın teki çalıştığı için ses olarakta fanın çalışmadığı tespit edilemez. Kullanıcılar tarafından atlanır bu yüzden bu husus.



Ayrımını tam hatırlamıyorum ancak bazı sistemler üzerinde tek bazıları üzerinde çift sıcaklık sensörü varıdır.
Hepsinde var olan sıcaklık sensörü termostat üzerindekidir ve asıl bulunma maksadı ECU'ya motor soğutma suyu sıcaklığı değerini göndermektir. Eğer bu sensörde bir arıza varsa yada kablo devresinde bir kopukluk varsa ECU sıcaklık değerini alamayacaktır. İşte bu durumda yine bir koruma devresi vardır. ECU sıcaklığı ölçemiyorsa 1. fan kademesi sürekli devrede olacaktır. Hiç durmadan çalışan bir fan ile karşıkarşıyaysanız muhtemeln sorun bu sıcaklık sensörüdür. Yine aynı şekilde fan motorunu, termostatı, sigortaları ya da 1. kademe direncini (fan müşüri diye geçer) değiştirdiniz ve fanı test etmek istiyorsunuz. Aracın ısınmasını beklemek için boş yere benzin yakmanıza gerek yok. Sıcaklık termostat üzerindeki bu sıcaklık sensörünün soketini çıkartırsanız fan 1. kademede çalışmaya başlayacaktır.

Diğer sıcaklık sensörü blok üzerinden sinyal alır ve asıl görevi gösterge üzerindeki kırmızı sıcaklık ikaz ışığını yakmaktır. Tüm modellerde bu yoktur, gösterge ikazıda öteki var olan tek sönsörden beslenir.
Ancak bunun handikapı tek sönsör ve fan aynı anda arızalanırsa ve sürücü göstergeyi takip etmiyorsa araç hararet yapacaktır.

Resimde gördüğünüz termostat'a takılı haldeki bir sıcaklık sensörü (ECU'yu besleyen)


Sistemde ki diğer önemli parça termostatın ta kendisidir. Görevi motor bloğu ile radyatör hattını sıvı dolaşımı için birleştirmektir. Normlde devirdaim pompası çalıştığı sürece sıvı sürkilasyonu zaten vardır. Ancak termostat 88 derece altında hep kapalı kalacağı için  (artı, eksi 2 derece hata payı vardır) radyatör tarafına su gitmeyecek ve soğuma olmayacaktır. Termostatın açılıp kapanma haraketi mekaniktir. Yani söküp evde kaynayan tencerenin içine atarsanız yine açılacaktır. (bildiğim kadarıyla genleşme katsayısı farklı olan metaller buna sebep oluyor)
Termostar iki türlü arızalanır. Birincisi hep kapalı kalması. Bu durumda motor mutlak suretle hararet yapacaktır. Çünkü fan 2. kademe çalışıyor olsa bile sıcak sıvı radyatör bölgesine ulaşamayacağı için soğumaya fırsat bulamayacaktır.
İkinci arıza tipi ise termostatın tam kapanmamasıdır yada basma yüzeyindeki hatalar yüzünden sıvıyı sürekli diğer tarafa kaçırmasıdır. Bu durmda ise (özellikle yüksek sürat, soğuk hava, az motor yükü durumlarında) sıvı ısınmaya fırsat bulamadan radyatör hattı tarafında sürekli soğuyacaktır ve motora geri dönecektir.
Normal şartlardan bahsedersek. Motor çalıştığı zaman devridaim devrededir ancak motor soğuk olduğu içinde termsostat tam kapalı pozisyondadır. Böylelikle su sadece motor bloğu dahilinde devirdaim olacaktır. Motor suyu sıcaklığı 88 dereceye ulaştığı zaman termostat mekanik olarak açılacak ve su radyatör hattına gitmeye başlayacaktır. Hava akımı ile doğal yollardan soğuyacak ve motora geri dönecektir. Soğuyan su motora bir taraftan giriş yaparken diğer tarafta termostat üzerinden hala sıcak su çıkışı olur. Bu daha sonra çıkan suyun sıcaklığı 90 dereceyi bulduğunda ECU sinyali alır ve 1. kademe fanın çalışması sinyalini gönderir.
1 ve 2 kademe fanın çalışıp durma sıcaklıkları, termostatın açılma sıcaklığı radyatörün hacmi, dolaşan suyun miktarı hep ince hesaplamalar sonucu ortaya çıkmış dizayn değeledir ve hepsinin başlıca amacı motoru ideal olan 90 derece çalışma sıcaklığında sabit tutaktır.
« Son Düzenleme: 30 Kasım 2013, 02:07:33 Gönderen: tolga_ozhan »
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

blackgear

  • Membro
  • İleti: 2.323
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #1 : 29 Kasım 2013, 23:44:00 »
Bir çırpıda okudum valla :) Eline sağlık Tolga, çok güzel bir bilgilendirme  :yukari-ok: :alkis: :clover:

tugrul

  • Membro
  • İleti: 1.580
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #2 : 30 Kasım 2013, 00:04:03 »
Teşekkürler Tolga  güzel anlatmışsın :)


 Tapatalk V6
2002 156 2.0 TS
1999 156 2.5 V6
2006 156 1.6 TS
1999 166 2.0 TS
1999 166 2.0 TS
2011 Giulietta QV
2011 Giulietta QV
2006 GT
2004 156 1.6 TS
2007 Brera 2.2 JTS
2008 159 1.9 JTD DISTINCTIVE Q-TRONIC
2003 Nissan Terrano II 3.0 DI

tayfun

  • Membro
  • İleti: 1.463
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #3 : 30 Kasım 2013, 00:39:43 »
Eline sağlık. Çok sade ve net snlatmissin. Yarın geleyimmi :)

GT-I8160 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi


tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #4 : 30 Kasım 2013, 00:42:49 »
Eline sağlık. Çok sade ve net snlatmissin. Yarın geleyimmi :)

GT-I8160 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi



Gel tabii :)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Yiğit Doğukan

  • Membro
  • İleti: 1.042
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #5 : 30 Kasım 2013, 00:52:56 »
Güzel anlatım olmuş. Elinize, bilginize sağlık.


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi

Murad

  • Membro
  • İleti: 3.045
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #6 : 30 Kasım 2013, 01:03:17 »
Ellerine sağlık süper açıklama.

Kubilay

  • Membro
  • İleti: 651
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #7 : 30 Kasım 2013, 01:14:16 »
Emeğine sağlık Tolga abi, yararlı bir konu olmuş.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

zephry

  • Membro
  • İleti: 436
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #8 : 30 Kasım 2013, 01:51:47 »
1.6, 1.8 ya da 2.0 Twin Spark motorların toplam soğutma suyu hacmi 8.4 litredir. Bunun dışında kalan boxer, V6 vs.. gibi motorların farklı hacimleri vardır.

Motor suyu sıcaklığı 83 dereceye ulaştığı zaman termostat mekanik olarak açılacak ve su radyatör hattına gitmeye başlayacaktır.

  Emeğinize sağlık çok faydalı bir paylaşım olmuş ancak bazı bilgileri düzeltsek daha iyi olacak.T.S motorların soğutma suyu hacimleri 6.9 lt dir.Ayrıca 83 derecelik termostat 2.0JTS motorlar için kullanılmaktadır.T.S motorlarda termostat 88 C de açılımaya başlar 92 C de tam açıktır.Benim ulaştığım veriler bu şekildeydi siz yine kontrolünü yaparsınız...

tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #9 : 30 Kasım 2013, 02:06:26 »
1.6, 1.8 ya da 2.0 Twin Spark motorların toplam soğutma suyu hacmi 8.4 litredir. Bunun dışında kalan boxer, V6 vs.. gibi motorların farklı hacimleri vardır.

Motor suyu sıcaklığı 83 dereceye ulaştığı zaman termostat mekanik olarak açılacak ve su radyatör hattına gitmeye başlayacaktır.

  Emeğinize sağlık çok faydalı bir paylaşım olmuş ancak bazı bilgileri düzeltsek daha iyi olacak.T.S motorların soğutma suyu hacimleri 6.9 lt dir.Ayrıca 83 derecelik termostat 2.0JTS motorlar için kullanılmaktadır.T.S motorlarda termostat 88 C de açılımaya başlar 92 C de tam açıktır.Benim ulaştığım veriler bu şekildeydi siz yine kontrolünü yaparsınız...

Aynen haklısınız termostat'ı yazarken yanlışlıkla JTS'yi baz almışım. 8.4 Lt nereden çıkarmışım çözemedim. Şimdi  bu bilgileri ana yazı üzerinden düzeltiyorum.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Inan

  • Membro
  • İleti: 221
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #10 : 30 Kasım 2013, 08:49:22 »
Yazı çok iyi olmuş..Ellerinize sağlık.Anlattığınız sorunların bir kısmını yaşadım.Ama şu anda 100 dereceye yakın bir yerlerden aniden soğutma oluyor ve 88 e düşüyor..Bu kadar hızlı soğutma normalmi?  Soğutma bir kaç saniyede oluyor ..yani hararete 5 kala ucundan dönüyorum..Gittiğim özel servise söylememe rağmen bu konu canımı sıktı..yine araca 2-3 binliralık zarar vereceğim sonra  adamlar lütfedip ilgilenecekler  diye endişeleniyorum..nedir abi bu aniden soğutma meselesi..eylül sıcaklarında da yapıyordu,şimdi de yapıyor?
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Alfadanadam

  • Moderatore
  • İleti: 12.587
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #11 : 30 Kasım 2013, 11:04:43 »
Tolga'cım ellerine sağlık. Tek bir konuda tereddütüm var. O da özellikle eski nesil motorlarda organik denilen kırmızı antifriz, uyumlu olmayan contalara zarar veriyor. Eski modellerde mavi yada yeşil kullanılması gerekir. Mavi ve Yeşil aynı özelliktedir.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

tunerviper

  • Membro
  • İleti: 1.731
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #12 : 30 Kasım 2013, 11:19:40 »
Yazı çok iyi olmuş..Ellerinize sağlık.Anlattığınız sorunların bir kısmını yaşadım.Ama şu anda 100 dereceye yakın bir yerlerden aniden soğutma oluyor ve 88 e düşüyor..Bu kadar hızlı soğutma normalmi?  Soğutma bir kaç saniyede oluyor ..yani hararete 5 kala ucundan dönüyorum..Gittiğim özel servise söylememe rağmen bu konu canımı sıktı..yine araca 2-3 binliralık zarar vereceğim sonra  adamlar lütfedip ilgilenecekler  diye endişeleniyorum..nedir abi bu aniden soğutma meselesi..eylül sıcaklarında da yapıyordu,şimdi de yapıyor?

Termostat geç açıyor olabilir. Termostatı bir kontrol ettirin.
Turbo Twin Spark

tfnsmsk

  • Membro
  • İleti: 860
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #13 : 30 Kasım 2013, 12:06:23 »
Tolga, ellerinize sağlık.
Kısa, öz ve faydalı  :yukari-ok:
sportif ruh.

tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #14 : 30 Kasım 2013, 13:07:35 »
Yazı çok iyi olmuş..Ellerinize sağlık.Anlattığınız sorunların bir kısmını yaşadım.Ama şu anda 100 dereceye yakın bir yerlerden aniden soğutma oluyor ve 88 e düşüyor..Bu kadar hızlı soğutma normalmi?  Soğutma bir kaç saniyede oluyor ..yani hararete 5 kala ucundan dönüyorum..Gittiğim özel servise söylememe rağmen bu konu canımı sıktı..yine araca 2-3 binliralık zarar vereceğim sonra  adamlar lütfedip ilgilenecekler  diye endişeleniyorum..nedir abi bu aniden soğutma meselesi..eylül sıcaklarında da yapıyordu,şimdi de yapıyor?

Şu 1. kademe fan direnci diye resmini koyduğum parçayı sanayine herhangi bir elektirikçiye kontrol ettirir misini?
Eğer bu parça bozuk ise aracınızın radyatör fanı 1. kademede çalışmıyordur. Böylece sıcaklık 100 derece civarlarına kadar çıkıyor. Bu değerlerde de zaten 2. kademe devreye girdiği için (2. kademe fan daha hızlı çalışır çünkü direnç olmayan devreden, daha yüksek voltaj ile beslenir) aracınız ani soğutma dediğiniz durumu yaşıyor olabilir.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #15 : 30 Kasım 2013, 13:09:12 »
Tolga'cım ellerine sağlık. Tek bir konuda tereddütüm var. O da özellikle eski nesil motorlarda organik denilen kırmızı antifriz, uyumlu olmayan contalara zarar veriyor. Eski modellerde mavi yada yeşil kullanılması gerekir. Mavi ve Yeşil aynı özelliktedir.

Senin tecrübe ve bilgilerine her zaman saygım var.
Buu bilgiyide dip not olarak ekleyelim fakat şu eski nesil olayını biraz açalım mı?
Tam olarak kast edilen hangi motor tipleri.
« Son Düzenleme: 30 Kasım 2013, 13:13:52 Gönderen: tolga_ozhan »
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Inan

  • Membro
  • İleti: 221
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #16 : 30 Kasım 2013, 23:07:51 »
Yazı çok iyi olmuş..Ellerinize sağlık.Anlattığınız sorunların bir kısmını yaşadım.Ama şu anda 100 dereceye yakın bir yerlerden aniden soğutma oluyor ve 88 e düşüyor..Bu kadar hızlı soğutma normalmi?  Soğutma bir kaç saniyede oluyor ..yani hararete 5 kala ucundan dönüyorum..Gittiğim özel servise söylememe rağmen bu konu canımı sıktı..yine araca 2-3 binliralık zarar vereceğim sonra  adamlar lütfedip ilgilenecekler  diye endişeleniyorum..nedir abi bu aniden soğutma meselesi..eylül sıcaklarında da yapıyordu,şimdi de yapıyor?

Şu 1. kademe fan direnci diye resmini koyduğum parçayı sanayine herhangi bir elektirikçiye kontrol ettirir misini?
Eğer bu parça bozuk ise aracınızın radyatör fanı 1. kademede çalışmıyordur. Böylece sıcaklık 100 derece civarlarına kadar çıkıyor. Bu değerlerde de zaten 2. kademe devreye girdiği için (2. kademe fan daha hızlı çalışır çünkü direnç olmayan devreden, daha yüksek voltaj ile beslenir) aracınız ani soğutma dediğiniz durumu yaşıyor olabilir.

Teşekkürederim bu konu bana ilaç gibi geldi.Aynen  dediğiniz gibi aniden soğutma oluyor. Bir servise girdim girmez olaydım,kayış kopmuştu( sonuçları malum ).Bu problemi dile getirdim ama gariptir adam her alfa böyledir dedi..yani 147BLACK  Ardanın arabaları olmasa, başka alfa görmesek adam beni ikna edecekti...Termostadı değiştirmiş sözde ondanmış falan filan.Tekrar teşekkürederim.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

ikesen

  • Ziyaretçi
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #17 : 01 Aralık 2013, 00:14:07 »
Mükemmel olmuş. Emeğine sağlık..
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Alfadanadam

  • Moderatore
  • İleti: 12.587
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #18 : 01 Aralık 2013, 11:07:28 »
Tolga'cım ellerine sağlık. Tek bir konuda tereddütüm var. O da özellikle eski nesil motorlarda organik denilen kırmızı antifriz, uyumlu olmayan contalara zarar veriyor. Eski modellerde mavi yada yeşil kullanılması gerekir. Mavi ve Yeşil aynı özelliktedir.

Senin tecrübe ve bilgilerine her zaman saygım var.
Buu bilgiyide dip not olarak ekleyelim fakat şu eski nesil olayını biraz açalım mı?
Tam olarak kast edilen hangi motor tipleri.

En basitinden Mk1 156'larda Mavi-Yeşil'dir. Makyajlılarda Kırmızı. Motorlar aynı olabilir ancak kullanılan contalar farklı olabilir. GTV-145-146-164-Mk1 147 ve 156'da riske girmeye değmez.

Ayrıca bunlar asla birbirine karıştırılmamalıdır diye de eklersen iyi olur diye düşünüyorum. Biri eksilmişse diğeriyle tamamlanmaz. Mavi ve Yeşil aynı olduğu için bahsettiğim karışmama durumuna dahil değil.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

Gouki

  • Amministratore
  • İleti: 7.852
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #19 : 01 Aralık 2013, 11:12:58 »
Tolga abi ellerine saglik. Benim mk1 147 de antifriz kirmiziydi.

HTC One cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi


Alfadanadam

  • Moderatore
  • İleti: 12.587
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #20 : 01 Aralık 2013, 11:15:50 »
Tolga abi ellerine saglik. Benim mk1 147 de antifriz kirmiziydi.

HTC One cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

147'ler 2001 çıkışlı olduğu için Kırmızı'ya geçilmiş demek ki. Zaten Mk1 147 bile Mk2 156'dan daha iyidir elektronik olarak.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

fmtan

  • Membro
  • İleti: 152
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #21 : 16 Aralık 2013, 17:47:53 »
Arkadaşlar antifiizle ilgili bi sorum olacak;  aracımı aldıgımdan beri (7aydır) hiç antifriz koymamıştım muhtemelen benden onceki sahibininde koymadıgını farzedersek; forumda okudugum kadarıyla uzun süre antifrizsiz çalışan araclarda oksitlenmeden dolayı antifriz konuldugunda çürümelere çatlamalara sebep oldugu yazılıyor. Şu aşamada aracıma antifriz koymalımıyım (tabiki koymalıyım dır muhtemel cevap) koyarsam hangi oranda ve hangi renkte (kırmızı-mavi-yeşil) koymalıyım?

Daha acık bi ifadeyle antifrizsiz kullanımdan dolayı oluşan oksitlenmeyi çürümeyi en az hasarla nasıl telafi ederim?

DİPNOT: Gecen hafta kar yagmadan onceki gün aracımın motor sogutma suyu donmuştu. Hiç çalıştırmadan cekiciyle bi tamirhaneye götürdük kapalı ortamda Ufolarla fon makinesine benzer aletlerle buzu çözdüler ve termostat girişinin patladıgını gördük. Yeni termostat siparişim yarın elime gececek ve montajı yapılacak başka hasar olup olmadıgını montajdan sonra tespit edebilecez.  Başka hasar yoksa yarın antifiriz koymayı düşünüyorum bu yüzden acil yardım lütfen.. 
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

tolga_ozhan

  • Membro
  • İleti: 6.285
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #22 : 17 Aralık 2013, 02:58:26 »
Mutlaka antifriz koydurun.

Belki daha önce sistemde sadece su olduğu için radyatörde ya da başka bir yerde metal zayıflamış, incelmiş ve çatlamak üzere olabilir. Siz antifriz ekleyince, antifrizin temizleyici ve çözücü etkisi ile daha önceden son nefesini vermek üzere idare eden yer delinecek ve size ekstra masraf açacak olabilir.
Ancak ben olsam araba hazır sanayideyken bu durumla yüzleşmek isterdim. Sistemin en zayıf halkasını daha hazırlıklıyken öğrenmek avantaj. Çünkü muhtemelen bir gün su kaçağı yüzünden yolda kalacak olursanız potansiyel kaçak o zayıf noktada olacaktır.

%50 su %50 antifriz olacak şekilde tüm sıvıyı koymanızı hatta suyu da saf su kullanmanızı öneririm.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

fmtan

  • Membro
  • İleti: 152
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #23 : 18 Aralık 2013, 00:30:47 »
Bugun termostatım geldi montajı yapıldı şimdilik baska hasar gorunmuyor..

Alfama antifiriz koymamanın bana maliyeti:
120 TL Termostat 
130 TL  işcilik + bikac conta+elektirik faturası + Antifiriz + usta cok agladı
  55 TL Çekici   
Toplam: 305 tl.. 
1 hafta alfamdan uzak kalmanın bedeli??
Paha biçilemezzzzz...


GT-I9500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

brkcnn

  • Membro
  • İleti: 143
    • Çevrimdışı
Ynt: Motor Soğutma Sistemi ve Bileşenleri
« #24 : 21 Aralık 2013, 20:44:46 »
ellerinize sağlık çok faydalı bir paylaşım olmuş.. benim de bir konuda fikrinize ihtiyacım var.
daha önce de mevzusu olmuştu benim aracım 2005 model 156 1.6. sıcaklığı hiç sabit kalmadığı ve yüksek süratlerde 50-60 derece civarı olduğu için ilk tespitimiz termostatın bozuk olduğuydu. termostatı değiştirdim fakat hala aynı sıkıntı devam ediyor diyebiliriz. artık 88-90 dereceye kadar ısınıyor fakat sabit kalmıyor. 70 derecelere kadar düşüp yine 90 a sonra yine 70e şeklinde devam ediyo sıcaklık. ustama özellikle soruyorum bu dalgalanma normal mi sabit kalması gerekmiyor mu diye ama aldığım cevap hep aynı normal böyle olması şeklinde oluyo. bu durumdan kıllandım açıkçası. bir de havaların soğuk olması sıcaklığın sürekli 70 derece civarında seyretmesine bir gerekçe olabilir mi acaba??
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

 

GoogleTagged